onsdag, juni 20, 2007

Lurt

Vi er vel alle enige om at å gå på handletur i ferier ikke er helt ideelt. Byen og butikkene fylles med turister (noe som jo er hyggelig) men også, særlig i disse dager, med ungdomskoleelever som endelig har fått fri for sommeren. Nå samles de i sentrum med intet annet fore enn å oppta plass og å lage unødvendig mye lyd. En av dem løp på meg i går. Jeg så at hun kom løpende, med en liten guttunge etter seg. Hun så ut til å ha kontroll nok til komme seg forbi meg med god klaring. Så jeg gadd ikke bry meg. Plutselig gjorde hun en uventet vending, og løp rett i meg. Og hva tror dere skjedde så? Ikke et "Beklager" eller "Gikk det greit?" Ikke en gang et unnskyldende blikk. Dagens ungdom.

Men, ja. Det er travelt å handle. Om det ikke nødvendigvis er kø i butikkene, er det kø i gatene på grunn av alle ungene. Og det er bråkete. Men når handleturen faktisk blir en nødvendighet, så har jeg et lite tips:

- Velg en dag med gode værutsikter. Det kommer garantert flere av dem, så det er ikke så farlig å bruke en av dem til handling.
- Dra til et kjøpesenter som ligger såpass upraktisk til i forhold til andre serverdigheter som sjø, frisk luft og strand, at folk flest reiser andre steder (I mitt tilfelle: Sørlandssenteret.)
- Vær så god. Nyt en koselig og avkjølende handletur der du og et titalls andre lure folk har sørlandets største kjøpesenter for dere selv. Ikke en gang sto jeg i kø.
(Men hvordan et så stort senter kan tillate seg å ikke ha en fotobutikk, det kan jeg ikke fatte og begripe...)

I går hadde jeg forøvrig årets første båttur i jodaen. Familiens store stolthet. Nylig reparert og nypolert som den er, og med ny kalesje tok den seg riktig så godt ut der den putra over Groosefjorden. En kort tur ut til Store Hampholmen etter jobb, vafler, frukt og en god bok - fin avslutning på en travel dag.

Båt

Frukt


Vafler
God bok

Ingen kommentarer: