torsdag, oktober 16, 2008

På Jernia

Dame på Jernia: "Hei."
Jeg: "Hallo du."
Dama: "Lurte du på noe kanskje?"
Jeg: "Eee ja. E skulle ha en sånn.. ehh... heh. E vett ikkje en gang å det heiter e. Sånn der som du borrer med, vett du."

Med lydeffekt og en liten håndbevegelse som skulle forestille borring, gjorde jeg visst forståelig hva jeg skulle ha.

Dama: "En drill, ja. Skal vi se. Hva er det du skal borre i?"
Jeg: "Heh. Det vett e fakstisk heller ikkje. Men det e i taget, så det e vel mur eller betong eller.. ja... no hardt jaffal."
Dama: "Ja, da må du i hvertfall ha en av disse her somblablaBLABLABLAblablabla (=masse faglig prat som jeg ikke hadde klart å gjengi om jeg så hadde giddet). Hvis du ikke har tenkt å borre så mye så holder det lenge med denne til 299 kroner."

Jeg skjønner ikke helt hvor hun fikk det fra at jeg ikke borrer så mye, men jeg likte tankgangen hennes. For hun hadde selvfølgelig helt rett. Dette er, so far, et engangsprosjekt. Jeg skal bare skru opp noen røykvarslere, og så skal jeg sikkert ikke bruke drillen på noen tiår. Så egentlig er jeg litt bitter for at et sånt innkjøp er nødvendig. Men uansett..

Jeg: "Flott! Følger det med borr?"
Dama: "Nei, de må kjøpes separat"
Jeg: "Åja. Det e vel kanskje ein spesiell størrelse e trenger, da.. ?"
Dama: "Ja, det er oftest det."
Jeg: "Jaja. Det har jo selvfølgelig ikkje e sjekka.."

Hva kan jeg si? Jeg så selvføleglig for meg et sånnt flott sett, noe a la ikea-verktøyskrinene, med en drill og en liten bråte med borr i all verdens former og størrelser.

Jeg: "..men du. Da tror e at e venter litt med å kjøpe drillen, og så reiser hjem og ser å stort borr e trenger og kommer tebage ein da snart, så tar e heller alt i en jafs da."

Ja. Jeg sa faktisk "i en jafs". Tenker ikke i gjerningsøyeblikket vet du. Men sånn er nå det. Tror hun skjønte hva jeg mente. Og butikkansatte er nå vant med å høre mye rart fra mange rare. Hun samtykket uansett. Tror hun synes det var en god ide. Og jeg takket for hjelpen så langt, og gikk litt skuffet hjem, med en pakke under armen. For jeg hentet velkomstpakken min fra bokklubben på posten i dag.

1 kommentar:

målfrid sa...

Det der e sånn som eg kunne gjort det..(med unntak i og si "alt i et jafs" da kansje,hihi:-D

Du e FLOTT du Mariann;-) God Bedring by the way..håper du snart blir frisk som en fisk!! Eg hejer på deg!!