fredag, mars 09, 2007

Fredrik? Christian? Hæ??? Hvem er det?? IV eller V... eller VI??

Mens jeg ennå har dagens eksamen friskt i minne, før jeg for alt jeg har skal prøve å fortrenge den ekstremt ulykkelige følelsen den ga meg i dag, vil jeg gjerne dele opplevelsen med dere.

Fredag klokka kvart på ni, ganske nøyaktig, entret jeg gymsalen med den største ro i sjela. Jeg fant meg en pult, nest bakerst inntil veggen, og satte meg ned. Jeg burde ant uråd og ugler i mosen allerede da.. Aldri, ALDRI, i historien har jeg hatt hvilepuls i et eksamenslokale før. Det er rett og slett unormalt.

Så blei oppgaven utlevert.. De stille reaksjonene som fulgte, var varierte. Selv satt jeg med en overstrømmende glede som ga meg lyst til å hoppe og danse. Jeg forholdt meg selvsagt i ro. Valget av oppgave var ikke noe problem. Så klart skulle jeg skrive om kirkelivet i Danmark-Norge på 1600-tallet. Hadde stålkontroll på det området!

Jeg tok pennen fatt og begynte å skrive:

"Christian IV"...pause....*tenketenke*... "Fromhet styrer rikene"...pause... aiai... blackout...okei.. fortsetter på andre hovedpunkt: "Eneveldet"...pause... "1660"...ehm... *tenke*...*vri hjernen hardt og brutalt*... hjelp... JO! "Fredrik..." Fredrik hvem???... kriiiise.. "Fredrik III" Selvfølgelig! hehe.. hmmm... ehm.. *kremtoghost*...husker ikke no... Klarer det ikke... har glemt alt... hulk...

Sånn satt jeg da en stund.. Det var ekkelt! Måtte til slutt innse at dette kom aldri til å gå. Jeg hadde ikke lenger no valg, og oppgave 2 var eneste utvei. Kjipt.

1 kommentar:

christel sa...

Du he ann du me mariann..sjekk bloggen min for info