lørdag, november 21, 2009

Pause

ooookey.. NOEN har svikta litt på bloggfronten i det siste, ser jeg. Det har så klart sine naturlige grunner: oppgaver, prøver, in-class assignments og... ja skole generelt tror jeg vi sier. Men nå tar jeg meg en kort pause for å gi dere et lite innblikk i livet mitt igjen.

Å ta fem fag på et tre måneders semester er ingen spøk, skal jeg si dere. Særlig ikke når en er vant til å fokusere på kun tre fag av gangen, og enda mer særlig når alle fem fagene har GIGASTORE semesteroppgaver som skal leveres samme dag. Og endaenda mer særlig når unødvendig mange timer hver dag går til å lete etter en artikkel som den ene oppgava skal baseres på, når oppgaveordlyden er littegranne tvetydig på hva slags artikkel vi skal bruke og om oppgava skal være "interpretative" eller "descriptive" (ja, to ganske forskjellige sjangre...) og når professoren samtidig har slutta å være behjelpelig. (Sympatikommentarer tas imot med takk)

Så, ja. Heh.



Hvis du er blant dem som tror at jeg er superseriøs og pliktoppfyllende når det gjelder alt av studier, og hvis du gjerne vil fortsette å ha det inntrykket av meg, kan du hoppe over de neste 20 linjene...

I løpet av de siste dagene har jeg pønsket ut flere gode grunner til å droppe hele oppgava:

Grunn 1: Den er som sagt uforståelig, og tar opp så altfor mye av min for øyeblikket veldig verdifulle tid.

Grunn 2: Faget er det mest u b r u k e l i g e jeg noen sinne har vært borti.

Grunn 3: Den teller kun 25% av final grade. (litt bakgrunnsinfo: 90-100% score = A+, 50% score= F, altså stryk.) I tillegg til semesteroppgava baseres karakteren på en in-class assigment og to quizzer. Hver av disse er også verdt 25%. Så. Jeg har allerede en 73% score, en 90% score og en 85% score. Det vil si at om jeg skulle få 0% på siste oppgave, vil jeg likevel stå igjen med totalt 62%, som blir omgjort til en en svak C- (ca en norsk D). Ikke så bra, sier du? Det stemmer. Å sløse bort tre gode karakterer? Jepp. Men, ser det ut som jeg bryr meg?? Litt vanskelig å si for deg kanskje, men jeg kan fortelle deg at, NEI, det gjør det ikke.

Nok skole.

Siden jeg har oppgaver til langt oppover ørene, sier det seg kanskje selv at det ikke har skjedd særlig mye her i det siste. Jeg prøver å gå ut litt og treffe folk på kveldene. Det er helt fantastisk når jeg først gjør det, for da glemmer jeg alt om skolen for en stund, noe de aller fleste har litt godt av. I dag, etter møtet med Campus for Christ, gikk en liten gjeng av oss til en fantastisk koselig cafè (som jeg er litt bitter for at jeg ikke har oppdaga tidligere) like ved campus. Jeg hadde det så utrolig hyggelig der, og når jeg tenker på det nå, får jeg helt vondt i magen av tanken på at jeg snart skal forlate disse folka og antakeligvis aldri se dem igjen.


Samtidig begynner jeg å bli veldig klar for å reise hjem også. Jeg har allerede kjøpt en ekstra bag, og nå er også alle billetter bestilt: Halifax-New York, New York-Oslo. Og for de som ikke vet det: New York er ikke bare en mellomlanding. Håhneida! Jeg har hele tre dager (det vil si, to hele og to halve) på meg på å utforske byen, handle julegaver og nja.. kanskje et par ting til meg selv også...

Jeg er veldigveldigveldig spent på hvordan det skal gå med meg i the Big Apple! Men jeg må innrømme at jeg er enda mer spent på hvordan jeg skal klare å finne fram på den gigastore og superkompliserte JFK Airport helt mutters alene. Det er aldeles ikke sikkert at jeg rekker hjem til jul, for å si det sånn. Men jeg velger å ikke ta sorgene på forskudd.

Nå tror jeg det er det på høy tid å gå til sengs, for jeg skal tidligtidlig opp i mårra å analysere Old English (lørdag... oh yeah! Perfekt oppgavedag...)

3 kommentarer:

Astrid Louise sa...

Så kjekt å hørra fra deg igjen:) å godt at du har d bra sjøl om du har noggen drittoppgaver på skolen. Eg forstår at eg ikje ska klaga på mine ting før jul jaffal. Du har min fulle forståelse!!!

Det blir godt å få deg hjem igjen t Oslo. Me glede oss heile gjengen. Men nyt den sista tiå der borte. Her går du ikje glipp av nogge;)

mariann sa...

:) Det e alltid lov å klage på skolearbeid... samme å lite det e. Så du kan klage så mye du bare vil Astrid... :)

e gleder me veldig t å komme t bake au! savner dere masse!

Hege sa...

siden du skal opp og jobbe en tidlig lørdags morra, så vil jeg si at du uansett er en flittig og suksessfull student. Tross all motgang! FlinkeMariann!
Og tenk! tralala! New York! tralala!