fredag, november 27, 2009

Excellent work, Mariann!!!

Jeg er ikke den som liker å skryte når gode karakterer kommer meg i hende, men akkurat det her føler jeg trenger litt publisitet.

De som kjenner meg godt vet at litteratur (som akademisk gren) ikke akkurat er mitt favorittfelt. Det er absolutt OK+ å lese bøker og slikt. Å ja da! gi meg en god bok, og jeg stortrives. Men når jeg må tolke og vurdere og lese mellom hver bidige linje går jeg fort lei. Når en attpåtil må skrive oppgaver basert på egen tolkning daler jeg fort nedover på fornøydhetsskalaen.

Derfor: når jeg tar litteraturemner på universitetet er det fordi jeg måmåMÅ, og bare derfor. Av en eller annen grunn regnes engelsk litteratur som en viktig del av engelsklærer-utdanningen. Her på SMU tar jeg et emne som heter The Study of Narrative. Til nå har jeg lest fem romaner, hatt fire tester, skrevet to essay og to in-class assignment. Og det var den siste av sistnevnte som gav meg et overraskende men gledelig resultat.

Vi hadde en time på oss. Vi fikk uttdelt et ark med ti sitat fra Jane Eyre (en bok jeg leste for to år siden, og som jeg av diverse ufornuftige grunner kun tok meg bryet med å skumme gjennom denne gangen) og to utdrag fra boka på litt over en side hver. Vi skulle tolke fem av de ti sitatene, og komme med minst to viktige punkt på hver av dem, og vi skulle tolke et av utdragene i forhold til minst to elements of literature. På EN TIME!

Og i går fikk jeg resultatet. Med intet mer enn en kort kort kommentar i margen; "Excellent work, Mariann!!!", og en fin liten bokstav med et plusstegn etter seg.

Kanskje jeg burde begynne å vurdere litteratur issteden for lingvistikk når jeg etterhvert skal begynne på masteren...? Eheehe.. lite sannsynlig.

2 kommentarer:

Astrid Louise sa...

Så bra Mariann:) gratulera!!!

Narve sa...

JE!! Konge, gratulere! Å e støtta fullt å heilt litteraturmaster.